Aprendre a aprendre

Aprendre sense pensar és feina perduda; pensar sense aprendre és perillós.

Confuci

Per optimitzar el vostre aprenentatge, saber com funcioneu.



  1. Què és l'aprenentatge? Possible definició: és la integració de noves informacions, nous coneixements, noves habilitats, ... a la estructura cognitiva preexistent.
  2. Què és una "estructura cognitiva"? És un conjunt de pensaments, coneixements adquirits i habilitats desenvolupades que es troben connectats entre sí al llarg de l'experiència.
  3. Quan més gran és l'estructura cognitiva més capacititat té d'adquirir i integrar nous coneixements ja que els coneixements disposaràn de més conexions amb que enllaçar. Analogia: Xarxa de pesca; quan més gran i quan més fina estigui teixida més capacitat de pescar. [Ara a la introducció heu estat ampliant aquesta estructura i esteu començant a adquirir un nou vocabulari. Aquest vocabulari ens servirà per connectar amb les coses que veurem pròximament].
  4. "Acumular" informacions a la "estructura cognitiva" no és aprendre sino que és memoritzar a curt termini ja que no s'estableixen connexions sòlides amb la estructura cognitiva preexistent. Aprendre requereix integració i connexió. [Us demano que no acumuleu sino que integreu, no deixeu mai de preguntar si veieu que no acabeu de connectar].
  5. A tot procés d'aprenentatge es donen les següents etapes: incompetència inconscient(no saber que no se sap una cosa), incompetència conscient(saber que no se sap una cosa) , competència conscient(saber que saps una cosa), competència inconscient(saber una cosa sense requerir un esforç d'haver de pensar en això). Aquesta darrera etapa a la que hem de procurar aconseguir quan volem aprendre una cosa. Us asseguro que passareu cadascuna de les etapes. Això implica que si us costa és normal, no us espanteu i no us deprimiu. (Diuen que si pica la ferida és que s'està curant). Serà bon senyal si trobeu resistència. El sentiment que heu de tenir no ha de ser derrotista i pesimista sino que us ho heu de prendre amb esportivitat i us heu de plantejar com un repte.
  6. Què passa si integrem un coneixement de forma errònia? Resposta: Arribem a contradiccions. És un efecte no desitjat ja que requereix doble esforç: el de desaprendre lo que haviem cregut que era correcte i el d'aprendre de forma correcta. [La meva missió és evitar que integreu malament].
  7. Com es pot evitar integracions errònies de coneixements? Resposta: Amb mecanismes de seguretat com: controls periòdics de seguiment als alumnes o preguntant als professors les possibles contradiccions que es vagin trobant.
  8. Tot i que lo ideal seria fer un seguiment personalitzat individual heu de ser conscients que en un curs amb vàrios alumnes el profe ha de treballar en conjunt i la velocitat de creuer serà la de conjunt. Per sort en el vostre cas sou un grup força homogeni si ho comparem amb altres que l'atzar no m'ha evitat de conèixer. Malgrat "l'inconvenient" de l'ensenyament de grup i les dinàmiques de grup també desitjaré amb molt de gust tenir un tracte personal individual per solucionar els dubtes i tractar les particularitats. Les necessitats dels individus són diferents i requereixen un tractament no estàndard.
  9. Aprendre és adaptar-se a conviure amb circumstàncies noves.
  10. La suma de la capacitat d'aprenentatge + l'experiència prèvia determina la velocitat d'aprenentatge. Com que sou diferents la velocitat òptima serà diferent per a cadascú. Heu de comptar amb això. Per tant una mica de paciència si ets ràpid i una mica de premura si ets menys ràpid.

Encantat de la vida si puc ser un bon catalitzador per vosaltres per fer-vos guanyar velocitat.

[Continuarà...]